Ervaar zelf het verschil!

Interview Vendôme Makelaardij door VBO Makelaars

14 april 2020

Samen sterker. Tegenwoordig zie je deze hashtag veelvuldig voorbijkomen. Hier geloven wij in: samen bereik je echt meer door van elkaar te leren en elkaar te inspireren. Daarom hebben we aan VBO-makelaars en -taxateurs gevraagd om een leuke anekdote of handige tips vanuit hun expertise met ons te delen.  

In dit interview gingen we in gesprek met Patrick Iste van Vendôme Makelaardij uit Ede. Niet alleen kun je zijn woningaanbod in VR te zien, hij heeft ook de hoogste beoordeling van zijn werkgebied op Funda en hij staat in de top 3 Google. De juiste persoon dus om wat handige marketingtips aan te vragen. Zijn advies: “Ga zo snel mogelijk met reviews en SEO aan de slag. Hier heb je op de lange termijn echt profijt van.”

“Wij hebben een 9.6 voor verkoop en een 9.9 voor aankoop als beoordeling. Dit zijn de hoogste beoordelingen uit de gemeente Ede."

Heb jij je eigen marketingactiviteiten anders ingericht dan normaal en waarom?

“Nee, eerlijk gezegd niet. Er zijn in de gemeente Ede ruim vijfentwintig makelaars actief. Dit is best  veel en daarom zijn wij altijd actief geweest in marketing.  Wij hebben besloten om onze energie goed te verdelen tussen de diensten die we bieden waarbij wij zo de bedrijfsrisico’s verminderen. Wij vinden een goed imago erg belangrijk en daarom ligt onze focus op een hoge Funda beoordeling. Daarvoor bieden wij onze klanten een goede prijs/kwaliteit verhouding, een persoonlijke benadering, een hands-on mentaliteit en ruime openingstijden. Dit heeft als resultaat dat wij een 9.6 voor verkoop en een 9.9 voor aankoop als beoordeling op Funda hebben. Dit zijn gemiddeld de hoogste beoordelingen uit de gemeente. 

Deze beoordelingen promoten we op de homepagina van onze website. Bezoekers kunnen bovendien meteen doorklikken naar alle beoordelingen. Hiervan hebben we echt gemerkt dat dit werkt. Onze naam is namelijk niet bij iedereen in Ede en omgeving bekend. Maar ik zie het afgelopen jaar dat ex-klanten mensen naar ons doorsturen. En als iemand een klant naar ons doorstuurt waarvan wij de woning verkopen, dan hangen we daar een mooie actie aan. Bijvoorbeeld een cheque die ze bij een bouwmarkt of tuincentrum kunnen besteden. Hierdoor wordt mond-tot-mond reclame gestimuleerd.” 

“De ruime openingstijden zijn best pittig, maar klanten vinden dit wel echt prettig. Dat merken we aan ze en we lezen het terug in de reviews die ze schrijven.”

“We hebben inmiddels een goed imago opgebouwd en werken hier ook nog steeds hard aan. Zo werken we zes dagen per week en zijn tot tien uur ’s avonds bereikbaar. Deze bereikbaarheid bieden we niet alleen aan onze klanten, maar ook aan de potentiële kopers. De ruime openingstijden zijn best pittig, maar klanten vinden het prettig. Dat merken we aan hun reactie en we lezen het terug in de reviews die ze schrijven.” 

Heb je bepaalde processen in je bedrijf juist nu geautomatiseerd en waarom?

“Ik kom zelf uit Parijs en heb gemerkt dat mensen in onze regio nog best conservatief zijn. Sinds drie jaar gebruiken we naast 360 graden tour ook virtual reality. Je zou denken: “dat is lekker makkelijk, want dan pak je een VR-bril en kun je de woning bekijken”. Je kan namelijk wel echt alles zien met een VR-bril. Je kunt zelfs naar buiten lopen. Maar toch willen mensen, ook in deze tijd, de woning echt zien voordat ze de aankoop doen. Bij de fysieke bezichtigingen gebruiken we op dit moment natuurlijk mondkapjes en handschoenen en houden ons aan de richtlijnen van het RIVM.” 

“Ik heb de website opnieuw laten bekijken. De actiepunten die hieruit voortkwamen, hebben we opgepakt. Hierdoor zijn we in Google van de 8e naar de 3e positie geklommen.”

“Waar we ook constant mee bezig zijn, is om onze digitale positie te versterken. We hebben inmiddels al een vrij sterke positie in omgeving Ede dankzij veel landingspagina’s. Ik heb de website opnieuw laten bekijken door een externe partij. Hier waren veel actiepunten uit gekomen en die hebben we opgepakt. Hierdoor zijn we in Google op zoektermen zoals “makelaar Ede” van de 8e positie naar de 3e positie geklommen.”

Heb je nog een laatste tip over marketing voor ons?

“Ik heb helaas geen wondermiddel waarmee je volgende week direct resultaat hebt. Wij zijn er al heel lang mee bezig om een goede naam op te bouwen en (online) zichtbaar te zijn. In mijn omgeving ben ik vrijwel de enige VBO-makelaar. Van de kantoren in mijn buurt kreeg ik vaak positieve verhalen over Funda. Daarom heb ik op een gegeven moment besloten om mij te richten op het behalen van de hoogste score op deze woningwebsite. En dat is gelukt! 

Deze beoordelingen zijn niet in een paar weken geregeld. Hier zijn wij echt al jaren mee bezig. Als tip wil ik meegeven om deze tijd, waarin je wellicht minder opdrachten hebt, te gebruiken om andere dingen te doen waar je normaal gesproken minder tijd voor hebt. Pak bijvoorbeeld je website eens aan en zorg hiermee dat je hoger in de zoekresultaten van Google komt. En schrijf landingspagina’s waarop je kan worden gevonden. Voor ons waren dit pagina’s zoals makelaar Ede, makelaar Lunteren, taxateur Ede enzovoorts. Hier heb je op de lange termijn echt profijt van.” 

Bron: VBO