13 mei 2025
Huishoudens met een koopwoning meer tevreden dan huurders, maar problemen met vocht en schimmel nemen toe
In 2024 waren huishoudens met een koopwoning over het algemeen vaker tevreden over hun woning dan huurders. Toch is het tevredenheidspercentage gedaald ten opzichte van 2021, toen nog 86% van de koopwoningbezitters tevreden was. Inmiddels is dat 93%. Bij huurders ligt het tevredenheidsniveau op 68%. Dit verschil is wel minder groot dan drie jaar geleden, toen zowel huurders als eigenwoningbezitters nog meer tevreden waren.
Dit blijkt uit de meest recente Woononderzoek Nederland (WoON), een driejaarlijks onderzoek van het CBS naar onder andere de tevredenheid van bewoners over hun woning.
Huurders ervaren meer gebreken in hun woning
Naast een lager tevredenheidsniveau ervaren huurders ook vaker problemen met hun woning dan koopwoningbezitters. Zo hebben huurders vaker last van vocht, schimmel en tocht, en vinden zij hun woning vaker slecht onderhouden. Ook lukt het huurders vaker niet om de woning aangenaam warm of koel te krijgen, met name bij 46% van de huurders.
Toename van vocht- en schimmelproblemen
In 2024 gaf 20% van de huishoudens aan last te hebben van vocht of schimmel in de woning, een stijging ten opzichte van 15% in 2021. Huurders hebben hier vaker mee te maken dan huiseigenaren, met 30% van de huurders die het probleem ervaart tegenover 14% van de koopwoningbezitters.
Schimmel komt het vaakst voor in de badkamer (bij 59% van de huishoudens met schimmelproblemen), gevolgd door de slaapkamer (35%) en de woonkamer (23%).
Vereniging Eigen Huis pleit voor uniforme energierekening
Vereniging Eigen Huis (VEH) heeft een oproep gedaan aan energieleveranciers om één gestandaardiseerde, begrijpelijke energierekening te maken. Volgens VEH hanteren leveranciers nu vaak onduidelijke en uiteenlopende rekeningen, wat het voor consumenten lastig maakt om hun kosten te begrijpen en leveranciers te vergelijken.
Cindy Kremer, directeur van VEH, benadrukt in een persbericht: “Wij pleiten voor een uniforme energierekening die begrijpelijk, controleerbaar en vergelijkbaar is. Energieleveranciers zouden verplicht moeten worden om dezelfde termen en indelingen te gebruiken, zodat consumenten beter inzicht krijgen in hun energiekosten.” VEH suggereert het Uniforme Pensioenoverzicht als voorbeeld voor deze gestandaardiseerde rekeningen.
Uit gesprekken met leden van VEH blijkt dat veel consumenten moeite hebben om hun energierekening te begrijpen, zeker met de recente invoering van nieuwe kostenposten zoals terugleverkosten voor zonnepanelen en mogelijk variabele netbeheertarieven in de toekomst. Kremer voegt daaraan toe: “Het is ook essentieel dat de tarieven en kosten bij het vergelijken van aanbiedingen van energieleveranciers op een eenduidige manier worden gepresenteerd, zodat consumenten weloverwogen keuzes kunnen maken.”
Artikel aangeboden door: www.vendomemakelaardij.nl
Parafrase van bron: Vastgoedactueel - CBS