20 juni 2023
Projectontwikkelaars krijgen steeds vaker groen licht voor de bouw van nieuwbouwwoningen zonder (eigen) parkeerplaats. Gemeentebesturen staan dit toe om sneller aan voldoende betaalbare woningen te komen. Keerzijde zijn conflicten met bewoners, zoals in Nijmegen.
Parkeren kost ruimte en grond is schaars en duur. Dat maakt het voor projectontwikkelaars aantrekkelijk om woningen zonder eigen parkeerplaats te bouwen. In steden als Amsterdam en Utrecht zijn de landelijke parkeernormen (1 tot 1,8 parkeerplaatsen per woning) al in de afgelopen jaren naar beneden bijgesteld. In het oosten van het land werken Nijmegen en Arnhem ook aan nieuwbouwprojecten die (eigen) parkeerplekken niet meer garanderen.
In het Nijmeegse project Thuishaven – onderdeel van het grotere nieuwbouwgebied Havenkade – is parkeren duidelijk ingeperkt. Van de 324 koop- en huurappartementen van Thuishaven is nu een deel opgeleverd en de bijbehorende parkeergarage biedt niet voldoende plek voor iedereen, schrijft De Gelderlander.
Bewoners die onlangs een van de 38 opgeleverde koopappartementen in het project betrokken wisten dat ze geen eigen parkeerplaats zouden krijgen, maar rekenden wel op een parkeervergunning van de gemeente. Dat gaat niet door, volgens de gemeente omdat er sowieso in de wijk te weinig parkeerplaatsen zijn. Een behoorlijke tegenvaller voor de kopers, vooral omdat tijdens de bouw van de woningen betaald parkeren (€13,80 per uur) in het gebied is ingevoerd.
Volgens De Gelderlander gaat het veelal om dertigers met gezinnen en een baan, die niet zonder auto kunnen. Zij werden pas tijdens de oplevering met het uitblijven van een vergunning geconfronteerd. Sommige bewoners zouden al overwegen te verhuizen omdat ze de auto nu te ver weg moeten parkeren.
De projectontwikkelaar, Bouwfonds Gebiedsontwikkeling (BPD) en de gemeente wijzen naar elkaar. BPD geeft aan dat bij de verkoop niets over parkeren is beloofd en houdt de gemeente verantwoordelijk voor het gewijzigde parkeerbeleid. Maar de gemeente zegt dat vanaf het begin duidelijk was dat er geen parkeerplaatsen of -vergunning zouden zijn en dat de ontwikkelaar dat had moeten melden aan de kopers.
Ook de Waalsprong, een nieuw woongebied ten noorden van Nijmegen waar duizenden woningen in aanbouw zijn, biedt geen eigen parkeerplaatsen. Een bewoonster zegt tegen De Gelderlander dat er voor 50 appartementen slechts 15 parkeerplekken beschikbaar zijn. Verderop in de wijk parkeren voor de deur bij anderen lijkt de enige optie. “Die zitten daar ook niet op te wachten. Als alle woningen hier klaar zijn, wordt dat nog erger.”
Enkele kilometers verderop, in Arnhem, gaf het stadsbestuur vorige zomer ook groen licht voor woningen zonder eigen parkeerplaats. Het gaat dan om woningen (vaak appartementen) in de binnenstad en rond ov-knooppunten. Afzien van grote parkeerterreinen en -garages voor deze nieuwbouwprojecten draagt bij aan het oplossen van de woningnood, zegt het stadsbestuur.
De provincie Gelderland juicht de keus voor minder parkeerplaatsen in binnenstedelijke projecten toe. In totaal moeten er in Gelderland 100.000 woningen bijkomen tot 2030. Steden als Nijmegen en Arnhem, maar ook het kleinere Veenendaal lopen al tegen hun grenzen aan. De provincie ontwikkelde een pakket adviezen voor gemeenten rond nieuw parkeerbeleid. “We willen de woningbouw versnellen, maar de parkeernormen zorgen vaak voor vertraging en uitstel. Voor iedere woning een parkeerplaats, is te veel”, zo zei gedeputeerde Peter Kerris in het voorjaar bij de presentatie van het pakket.
Auto’s nemen veel ruimte in woonwijken in beslag: met straten en stoepen erbij zijn ze goed voor 40 tot 60% van de openbare ruimte. De auto neemt veel van de publieke ruimte in beslag en dus is het niet gek dat gemeenten nadenken over minder blik op straat, zegt Walther Ploos van Amstel, lector citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam.
Toch is autovrij wonen ‘wensdenken’, zegt hij. Veel mensen kunnen echt niet zonder auto, bijvoorbeeld vanwege hun werk. Alleen als aan drie B’s wordt voldaan (beschikbaarheid van alternatieven, betaalbaarheid en betrouwbaarheid) zijn mensen bereid autoloos te leven, zegt Ploos van Amstel. Mensen willen weten of ze ergens op tijd kunnen komen, of ze mantelzorg aan hun ouders kunnen blijven verlenen en of ze daarna weer op tijd thuis kunnen komen. “Een auto is gruwelijk betrouwbaar.”
Gemeenten denken intussen wel na over alternatieven zoals deelauto’s en -fietsen. Dat aantal neemt snel toe.
Bron: VastgoedActueel - De Gelderlander